Museokirkon vieraat tiedustelevat
usein, ketkä ovat istuneet alttarin sivuilla olevissa penkeissä eli
kuorituoleissa. Myös alttarin päädyn muusta kirkosta erottava aita eli
kuoriaita herättää kysymyksiä.
Kuori sijaitsee kirkon
etuosassa ja on kirkkosalin keskus.[1]
Se on kirkon arvokkain, alun perin papistolle ja kuorolle varattu osa. Alttari sijaitsee
kuorissa.[2]
Siellä ovat myös kuorituolit, joissa
ovat istuneet papit ja piispat.[3]
Suomen keskiaikaisia kivikirkkoja tutkiva Markus
Hiekkanen on esittänyt lisäksi, että kuorituoleja on voitu käyttää ripityksessä,
konfirmaatiossa sekä morsiusmessussa avioliittoon vihkimisen yhteydessä, mutta tämän
selvittäminen vaatii vielä lisätutkimuksia.[4]Kirkkosalista katsottuna vasemmanpuoleinen kuorituoli on ovellinen ja malliltaan suora. |
Oikeanpuoleinen kuorituoli on oveton ja L:n mallinen. |
Kuoriaidan tehtävänä on ollut erottaa kuori muusta kirkkosalista. Hiekkasen mukaan kirkkoihin on rakennettu kuoriaitoja sekä keskiajalla (Varsinais-Suomessa 1100-luvulta 1500-luvulle) että pitkään sen jälkeen 1700-luvulle saakka.[5] Luterilaisen kirkkointeriöörin muotoutumisesta Suomessa väitellyt Hanna Pirinen puolestaan esittää mahdollisuuden, että kuoriaita on voitu omaksua suomalaisiin kirkkoihin vasta uskonpuhdistuksen jälkeisellä ajalla (1500-luvun lopulta alkaen) eurooppalaisesta kulttuuripiiristä.[6] Joka tapauksessa kuoriaita on alun perin katolisen kirkkorakennuksen piirre. Vuonna 1733 rakennetussa Seilin kirkossa myös kuoria vastapäätä oleva pääty on erotettu muusta kirkkotilasta ulkonäöltään kuoriaitaa vastaavalla aidalla. Tämän aidan tarkoituksena oli pitää spitaaliset erillään muusta kirkkoväestä.
Kuoriaita kuorista päin katsottuna. |
Seilin kirkossa myös länsipääty on erotettu aidalla muusta kirkkosalista. |
Teksti ja kuvat: Hanna Pyhtilä
Lähteet
Kirjallisuus
Hiekkanen, Markus 2007. Suomen
keskiajan kivikirkot. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran toimituksia 1117. SKS: Helsinki.
Internet-lähteet
Helsingin Sanomat 2003. Kivinen kirkko keskellä aikaa. Julkaistu
7.10.2003 osastolla Kulttuuri. Saatavissa: http://www.hs.fi/tulosta/HS20031007SI1KU018h3
Helsingin yliopiston Avoin yliopisto.
Taidehistoriallinen sanasto. Kirkkoarkkitehtuuriin liittyvää sanastoa.
Saatavissa: http://www.avoin.helsinki.fi/oppimateriaalit/taidehistoria/sanasto.htm
Ikonen, Matleena 2012. 750 vuotta
historiaa Turun tuomiokirkossa. Matkailu
kotimaassa.fi 4-2012. Saatavissa: http://www.kotimaassa.fi/index.php?article_id=2255&__from_id__=888
Kirkon keskusrahasto. Mobiilikirkko. Bongaa kirkko. Saatavissa: http://www.mobiilikirkko.fi/bongaakirkko/kirkon_osia.html
Oulun kaupunki 2005. Aikamatka Oulu. Kirkko 1600-luvulla. Oulu
400. Saatavissa: http://www.oulu.ouka.fi/aikamatkaoulu/lisatiedot/jumalanpalveluselama1600.htm
Pirinen, Hanna 1996. Luterilaisen
kirkkointeriöörin muotoutuminen Suomessa. Tieteessä
tapahtuu 7/96. Saatavissa: http://www.tieteessatapahtuu.fi/796/pirinen.html
Sauvo-Karunan seurakunta. Seurakunnan kirkot: Sauvo / Karuna. Saatavissa: http://koti.mbnet.fi/~karuna/kirkot.htm
Valkeapää, Leena et al. 1997. Taidehistorian sanasto. Jyväskylän yliopisto, TAIKU / Taidehistoria. Saatavissa: https://www.jyu.fi/hum/laitokset/taiku/tiedostot/sanasto.pdf
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti