Punainen alttarivaate on kirkon väripilkku. |
Viikkosanomat
vuoden 1957 heinäkuulta kertoo, kuinka syrjäisessä Seilin saaressa tapahtui
kummia: ”Harvoin eksyy saarelle vieras, sillä ainoana kulkuvälineenä on
moottorivene eikä sinne ole vakituista liikennettä. Sitä suurempi oli saaren
asukkaiden hämmästys, kun he aivan odottamatta saivat nähdä presidentti
Kekkosen puolisoineen kävelevän saarta ympäriinsä.”[1]
Presidenttipari oli yllättävällä vierailullaan käynyt myös Seilin kirkossa,
missä Sylvi Kekkonen oli luvannut karulle ja koristelemattomalle kirkolle
alttarivaatteen.
Sylvi Kekkosen lahjoittama alttarivaate oli haalistunut ja vaurioitunut. Kuva: Saaristomeren tutkimuslaitos. |
Perinteisistä
valkoisista alttarivaatteista poikkeavan, häkellyttävän punaisen tekstiilin suunnitteli Toini Nyström ja kankaan kutoivat Suomen Käsityön Ystävät. Sylvi
Kekkosen kerrotaan kirjailleen itse valkoisen karitsan ja ristikuviot.[2]
Rouva Kekkonen halusi luovuttaa lahjansa kirkolle kaikessa hiljaisuudessa,
mutta alttarivaatteen vihkimistä saapuikin seuraamaan sankka joukko saarelaisia,
turisteja ja jopa piispa Rosenberg.
Sylvi Kekkosen
lahjoittama alttarivaate koristi Seilin kirkkoa vuosikymmenien ajan. Aika,
hiiret ja kirkon kolea ympäristö vahingoittivat kuitenkin tekstiiliä siinä määrin,
että alkuperäinen vaate vietiin säilytettäväksi Kansallismuseoon jo
vuosia sitten. Erityisesti vanhemmat vieraat, jotka muistivat alttarivaatteen tarinan, kyselivät kirkon väripilkun perään. Tästä syntyi ajatus alkuperäiselle
tekstiilille uskollisesta kopiosta.
Pro Seililäiset
etsivät projektille toteuttajaa lähes vuoden ajan. Parhain ammattitaito löytyikin
lopulta yllättävän läheltä kun seililäinen Birgitta Henriksson lupautui toteuttamaan
vaativan tehtävän. Henriksson on taitava kankaankudonnan asiantuntija, joka on
opettanut Åbo Hemslöjdslärarinstitutissa. Kaksi nimettömänä pysyttelevää Pro Seililäistä tuki hanketta
rahallisesti. Henriksson
kertoo saaneensa tukea ja neuvoa myös ystäviltään sekä vanhasta työpaikastaan,
joka nykyisin tunnetaan Yrkeshögskolan Noviana. Tietoa alkuperäisestä
tekstiilistä saatiin myös Kansallismuseolta sekä Saaristomeren
tutkimuslaitoksen arkistoista.
Projektista
tulikin varsin pitkäkestoinen ja yhteensä Henriksson työsti liinaa kahden
vuoden ajan. Alkuvalmistelut, oikeanlaisten värien ja lankojen etsiminen sekä
kankaan tiheyden laskeminen, veivät suurimman osan ajasta. Henriksson kävi myös
katsomassa alkuperäistä tekstiiliä Helsingissä. Henriksson kertoo joutuneensa
kiirehtimään alttarivaatteen valmistamista, sillä tekstiili siirrettiin
Kansallismuseon Orimattilan varastoon ja kulkeminen sinne olisi ollut hankalaa.
Yksityiskohta vanhasta ja uudesta alttarivaatteesta. |
Vanhan
alttarivaatteen kopiointi osoittautui erittäin vaikeaksi tehtäväksi ja
Henriksson kertookin kokeneensa projektin aikana useita epätoivon hetkiä. Eläkkeellä oleva Henriksson oli
kuitenkin asettanut projektin vastaanottaessaan ehdon, että hän saisi työstää
tekstiiliä omassa tahdissaan. Niinpä alttarivaate saikin välillä levätä
Birgitta Henrikssonin Paraisten kodin pöydällä. Kuitenkin työ on ollut
viimeisen kahden vuoden aikana tiiviisti Henrikssonin mielessä jopa lomamatkoilla,
mistä hän kertoo tuoneensa mm. sopivia lankoja. Pieni muistikirja, jota
Henriksson kantaa lähes alati mukanaan, on täynnä lankanäytteitä,
muistiinpanoja ja hahmotelmia alttarivaatteen kirjailuista.
Kankaankudontaa
opettaneellekin Birgitalle itse kankaan toteuttaminen sujui helposti, kunhan
vanhoja kangaspuita vain levennettiin tarpeeksi. Kaikkein vaikeimmaksi työvaiheeksi Henriksson nimeää kirjailun toteuttamisen. Henriksson kertoo myös, ettei
alkuperäisen tekstiilin tiheys ollut yhtenäinen, joten hän joutui tekemään myös
paljon tulkintaa saadakseen kirjailun muistuttamaan alkuperäistä. Alkuperäisessä alttarivaatteessa oli käytetty villan ja silkin lisäksi ajalle tyypilliseen tapaan myös viskoosia, jonka Henriksson päätti kuitenkin jättää pois jäljitelmästä.
Birgitta Henriksson ja Seilin museokirkon uusi alttarivaate. |
Täysin tyytyväinen
Henriksson ei ole työhönsä vieläkään, mikä lienee tuttua jokaiselle käsityöharrastajalle.
Kriittisin katsoja on kuitenkin varmasti tekijä itse, sillä uusi alttarivaate
muistuttaa alkuperäistä erehdyttävästi. Henriksson kertoo hiovansa joitakin
yksityiskohtia vielä ensi talven aikana ja keskittyvänsä myös alttarivaatteen
talvisäilytykseen siirtämisen mahdollistavaan ripustukseen yhdessä miehensä
Helge Vikströmin kanssa.
Teksti ja kuvat: Kirsti
Ruissalo
[1] Lainaus Viikkosanomat 26.7.1957. Tämän blogikirjoituksen teksti pohjautuu tekemääni Birgitta Henrikssonin haastatteluun Seilissä 27.6.2014.
[2]
Sylvi Kekkosen tiedetään lahjoittaneen tekstiilin, mutta hänen tekemänsä työn määrästä
ei ole varmuutta. Viikkosanomien artikkelissa kuitenkin kerrotaan hänen tehneen
kirjailut itse.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti