Eristäminen on ollut monien tautien ja poikkeavuuksien rajoittamiseen käytetty keino, mistä edelleenkään ei ole kokonaan luovuttu. Seuraavaksi pohdin pinnallisin puolin Seiliin liittyvistä eristämisratkaisuista, spitaalisista ja mielisairaista hieman laajemmassa yhteydessä. Lyhyesti käsittelen myös HIV-positiivisten hoidosta ja mahdollisesta eristämisestä käytyä keskustelua 1980-luvulla.
Lepra
Lepraa sairastavien hoitolaitokset, eli spitaalihospitaalit
olivat ainakin Suomessa ensimmäiset sairaala(ntapaiset) laitokset. Suomessa
ensimmäiset spitaalihospitaalit aloittivat toimintansa Turussa viimeistään
1300-luvun puolessavälissä ja Viipurissa vuodesta 1475.[1]
Spitaalihospitaalit perustettiin yleensä kaupungin rajojen ulkopuolelle. Jos kaupungilla
oli muurit, spitaalihospitaali oli usein aivan muurin ulkopuolella.[2]
Jos on uskoa Wikipediaa ja tämän mukaan Turun vanhinta säilynyttä karttaa,
Turun Pyhän Yrjänän hospitaali, joka sijaitsi nykyisellä Yrjönkadulla,
sijaitsikin vielä 1600-luvulla kaupungin kaavoituksen ulkopuolella, ei
kuitenkaan kaukana kaavoitetulta alueelta. http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Turku_map_1634.jpg
Peter Richards mukaan spitaalisia eristettiin Euroopassa jo
keskiajalla, mutta silloin osittain eri syistä kuin myöhemmin. Keskiajalla
eristäminen oli Richardsin mukaan ennemminkin rituaalinen ja uskontoon
yhdistettävissä oleva ratkaisu, kun taas viimeistään 1600-luvulta eteenpäin syy
oli lääketieteellisempi tartuntavaaran pelko. Näitä kahta syytä ei kuitenkaan
tule nähdä kahtena, toisensa poissulkevana ääripäänä, vaan siirtymä oli liukuva.
Eristyksestä säädettiin monien maiden laissa, kuten Englannissa ja Ruotsissa.[3]
Vuonna 1619 kuningas Kustaa II Aadolf määräsi, että Turun
Pyhän Yrjänän hospitaalin spitaalipotilaat siirrettäisiin Turun saaristossa
sijaitsevalle sopivalle saarelle. Tähän tarkoitukseen valittiin Seilin saari,
koska saarella oli sopiva hiekkamaa hautausmaan perustamiselle, hyvä laivaväylä
lähettyvillä ja hyvät luonnonsatamat. Koska lepra oli aina 1900-luvulle ja
antibioottien keksimiseen saakka parantumaton sairaus, Seiliin tuoduilla
spitaalisilla ei ollut toivoa päästä kotiin. Heidät eristettiin Seiliin
loppuiäkseen.
Muissakin maissa spitaalisia eristettiin paitsi kaupungin
muurien ulkopuolelle myös esimerkiksi saarille. Moni kirkon vierailija onkin
muistellut kreikkalaista Spinalóngan saaresta (Kalydón), jossa vuosina 1904 –
1953 pidettiin leprapotilaita.[4]
Tämä siis oli paljon myöhemmin kuin mitä Seili toimi spitaalihospitaalina.
Mielisairaat
Mielisairaat henkilöt on myös eristetty vaihtelevista
syistä. Toisaalta, väkivaltainen perheenjäsen on sijoitettu joko laitokseen tai
omaan kotiin johonkin soppeen, lukittuun huoneeseen tai jopa maahan kaivettuun
kuoppaan.
Toisinaan vanhempien aikojen mielisairaista on kehitetty
jopa romantisoivia käsityksiä, joita kuitenkin monet tutkijat, kuten Edward
Shorter ovat kyseenalaistaneet. Shorterin mukaan ”kylähullut” ja ”hourut” ovat
aina olleet yhteisön pilkan ja hylkimisen kohteina.[5]
Hyvin yksinkertaistettuna, hänen mukaansa kuitenkin aina 1800-luvulle saakka,
perheet koettivat pitää mielisairaan perheenjäsenen jos vain mahdollista omassa
kodissaan, joskin piilossa, jottei perhe joutuisi häpeämään hullua
perheenjäsentään. Ydinperheen yleistyessä (keski- ja yläluokassa, Isossa
Britanniassa?) 1800-luvulla, perheen hulluille ei enää Shorterin teorian mukaan
olisi ollut tilaa kodissa. Alemmissa luokissa mielisairaiden siirtäminen
laitoksiin olisi tapahtunut aiemmin, sillä heillä ei olisi ollut varaa hoitaa
mielisairasta perheenjäsentä.
Shorterin teoria on vastalause Michel Foucault´n teorialle
siitä, että mielisairaiden diagnostisoiminen ja eristäminen laitoksiin olisi
ollut valtion keino harjoittaa valtaa, ja täten vahvistaa valtiovaltaa
kokonaisuudessaan.[6]
Valistuksen aikana ja tämän jälkeen asenteet mielisairaita
kohti muuttuivat yleisellä tasolla ja mielisairauksien tutkimuksesta tuli
lääketieteellisempää. Mielisairaista ”vangeista” tuli potilaita. Tätä
yksinkertaistettua asenteenmuutosta voi puolin ja toisin kyseenalaistaa: oliko
mitään asenteenmuutosta, ja jos oli, tapahtuiko se juuri silloin, vai aiemmin
tai myöhemmin? Eristäminen ei kuitenkaan tähän loppunut. Riippumatta pitääkö
mielisairaiden eristämistä ja laitoksiin sulkemista valtion keinona hallita ja
vahvistaa yksinoikeuttaan valtaan, perhekäsityksen muutoksesta, taloudellisesta
tilanteesta tai mielisairauksien yleistymisestä, mielisairaita suljettiin yhä
enemmän laitoksiin.[7]
1800-luvulla tuli myös lääketieteellinen perustelu
mielisairaiden eristämisestä, kun pääteltiin että potilaiden mielen häiriöt
pahentuivat kaupunkien moraalisesti arveluttava ympäristö ja huono ilmanlaatu.
Kaupunkien rikollisuuden, likaisuuden, kotien ahtauden ja kunnon sekä
irtosuhteiden katsottiin alistavan sekä ruumiillisille että henkisille
sairauksille. Myös ilmanlaadulla oli miasmateorian mukaan suuri vaikutus
terveydelle, kun ajateltiin että taudit leviävät ilman mukana. Mitä puhtaampi
ilma, sen terveemmät ihmiset. Suositeltiin, että mielisairaalat sijoitettaisiin
luonnonläheisille, kauniille paikoille kauas kaupungeista.[8]
HIV-positiiviset
Vuonna
1985 Pekka Halonen esitti Suomen Lääkärilehdessä, että aids-potilaat voisi
siirtää Seiliin, niin kuin aikoinaan lepra- ja mielisairaalapotilaat. Vaikka
ehdotuksen esitti lääketieteen professori, ei kantaa voi pitää lehden
virallisena kantana. Samana vuonna ainakin kolme Suomen Lääkärilehden
artikkelia piti HIV-positiivisten ja aids-potilaiden sosiaalista tukea erittäin
tärkeänä ja vastustivat ehdottomasti heidän eristämistään ja tuomitsemista.[9]
Terveys 2000 -lehdessä julkaistussa artikkelissa ”Miten Suomen HIV-epidemiaa
voidaan rajoittaa”, kirjoitettiin, että ainoastaan niissä harvinaisissa
tilanteissa joisa HI-viruksen kantaja tahallaan levittää tautia, on hänet syytä
eristää. Muissa tapauksissa pidettiin valistusta, vastuullisuutta, tutkimusta
ja kondomia parhaina leviämisen estäjinä. HIV-positiivisten kirjoitettiin
olevan varsinkin ”fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen avun tarpeessa”.[10]
HIV-positiivisten
eristäminen ei sinänsä ollut Suomelle erityinen ehdotus, sillä esimerkiksi
Ranskassa oikeistolainen Jean Marie Le Pen ehdotti, Olli Stålströmin mukaan,
eräänlaisen ”keskitysleirin (´sidatorium´) perustamisesta HIV-potilaille”.[11]
Kummastakaan, Seiliin tai keskitysleirille eristämisestä, ei kuitenkaan tullut
käytännössä mitään. Suomessa HIV-positiiviset saivat ainakin alussa hoitoa
Auroran sairaalassa Helsingissä. Terveys 2000-lehden artikkelin ”Miten Suomen
HIV-epidemiaa voidaan rajoittaa” mukaan tämä oli henkilökunnan erityisosaamisen
kannalta kaikkein paras ratkaisu.[12]
[1] Heikki S. Vuorinen, Tauti(n)en historia, (Tampere
2002), s. 161.
[2] Peter Richards, The Medieval leper and his northern heirs (Cambridge
1977), s. 9.
[4] A.J. Norheim, T.K. Norheim, “Leprakolonien på Spinalónga”, Tidskrift for Den norske legeforeningen,
< http://tidsskriftet.no/article/2943860/>
luettu 9.8.2013.
[5] Edward Shorter, Psykiatrian historia (New York 1997), s.
2 – 4.
[8] Maarit
Kallio, Tilaa hulluudelle Pitkäniemen keskusmielissairaalan arkkitehtoninen
muotoutuminen 1800-luvun lopulta
1910-luvulle, Suomen historian pro gradu –tutkielma (Tampere 2007), s. 16 – 19.
[9] Simo Kokko, Pääkirjoitus, Terveys
2000 5/87, Kimmo Aho, ”Sukupuolitaudit tartuntatauteina”, Suomen
Lääkärilehti 1-2/85, s. 23 ja J. Suni, S. Turtiainen, P. Partanen, A.
Vaheri, ”Aids-virus infektiovirologinen diagnostiikka”, Suomen Lääkärilehti
25/85, s. 2298.
[11] Olli Stålström, ”Merkintöjä
Aids-ilmiön esihistoriasta”, Finnqueer, http://www.finnqueer.net/juttu.cgi?s=101_6_1, luettu 5.8.2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti