tiistai 9. heinäkuuta 2013

Spitaalivainajien siunaamisesta

Perjantaina esitettiin erittäin mielenkiintoinen kysymys spitaalisten hautajaisista, nimittäin jos vainaja siunattiin kirkossa sisällä vai vasta ulkona haudalla. En ole päässyt arkistoihin etsimään vastausta, mutta tässä kuitenkin arveluita asian laidasta:

Spitaalisten puoli kirkossa.
Kuningas Kustaa II Aadolfin määräsi, että kun Seiliin perustetaan spitaalihospitaali, sinne pitää myös tuoda kirkko ja palkata pappi. Spitaaliset saivat olla Seilin kirkossa heille varatulla omalla puolella, ristikirkon länsisiivessä. On todennäköistä että kirkko olisi ollut spitaalisen käytössä myös viimeisessä kirkollisessa toimituksessa. Spitaalisilla oli Seilin kirkossa oma sisäänkäynti ja alttari, eli arkkua ei olisi tarvinnut tuoda kirkon ”puhtaalle puolelle” edes vainajan siunaamistilaisuudessa.

Kaikkialla spitaalisia ei kuitenkaan päästetty kirkkoon sisälle, mikä kertoisi siitä, ettei myöskään ulkona, haudan äärellä siunaaminen olisi pidetty mahdottomuutena. Esimerkiksi Kruunupyyssä, Korpholman spitaalihospitaalissa Pohjanmaalla, spitaalisille rakennettiin lava kirkon ulkopuolella, jotta he voisivat seurata jumalanpalvelusta ikkunasta.

Ruotsalaisen arkeologin Mats Larssonin mukaan keskiajalla skoonelaiseen Skanörin Pyhän Yrjön hospitaaliin otetut potilaat saivat symboliset hautajaiset ennen kuin he astuivat hospitaaliin. Potilaalle olisi kaivettu matala hauta, jonka reunalle hän sai istuutua. Pappi olisi siunannut potilaan, ja kaatanut maata hänen päänsä päälle. Tämän jälkeen spitaalinen olisi katsottu lähinnä kuolleeksi: hän ei saisi tavata enää perhettään ja häneltä otettaisiin omaisuus pois. Larsson ei mainitse missä tällaisesta tavasta kerrotaan tai jatkettiinko sitä vielä uskonpuhdistuksen jälkeen.

Spitaalisille pidetyistä kuolinmessuista on myös merkintöjä myöhemmin. Ainakin hollantilainen Isä Damien, joka kuoli 1889 Hawajilla lepraan, sai kuolinmessun kirkossa, jonka jälkeen hänet haudattiin. Lukemani Damienia kuvaavat kertomukset eivät kuitenkaan kerro, mikäli Isä Damienin arkku myös oli Philomenan kirkossa sisällä messun aikana. Isä Damienin tapaus ei kuitenkaan varsinaisesti kerro paljoakaan Seilin spitaalisten siunaamisesta, sillä kyseessähän on eri yhteiskuntaluokkaan, aikaan, paikkaan ja kristinuskoon kuuluva mies.

Jos joku osaa vastata kysymykseen paremmin, niin kommentoikaa!

Lähteet:
Mats Larsson: S:t Jörgenshospitalet, www.hagen.web.surftown.se/hospitalet.htm
Sakari Turunen ja Kalle Achté, ”Seilin hospitaali 1619 – 1962”, Käytännön lääkäri 1:1976.
Björkman, Lolan, Korpholmens hospital i Kronoby 1631 – 1841 (Borgå 2007).


Lisa Svanfeldt-Winter

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti